به گزارش شبکه علمی ثریا، محمدرضا مسیبزاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتوگویی در خصوص آمار دارالقرآنهای فعال کشور اظهار داشت: شاخص توسعه این مراکز به صورت 2 دارالقرآن در هر منطقه است و ما هماکنون در کشور 750 منطقه آموزش و پرورش داریم که در هر منطقه یک دارالقرآن فعالیت میکند.
وی افزود: در یک بازه سه ساله این تعداد را به 1500 مرکز خواهیم رساند که هر منطقه یک دارالقرآن مختص دختران و یک دارالقرآن مختص پسران داشته باشد.
مسیبزاده ادامه داد: سال گذشته 650 مرکز دارالقرآن فعال داشتیم که صد مرکز به آن اضافه شد و سال آینده نیز قرار است 100 مرکز دیگر اضافه کنیم اما غیر از توسعه کمی، توسعه کیفی نیز اهمیت ویژهای دارد و لازم است که مکان و شرایطی برای دارالقرآنها فراهم باشد که بتوانند با ظرفیت مناسب، کار آموزش قرآن را انجام دهند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جذب نزدیک به 5 هزار معلم قرآن، بیان داشت: خاستگاه این افراد فعالیت در دارالقرآنهاست؛ البته از نیروهایی در حد استاد قرآن در برخی مراکز استفاده میکنیم.
وی توضیح داد: سه دوره توانمدسازی مربیان دارالقرآنها را سال گذشته برگزار کردیم تا مربیان بتوانند آموزههای لازم را به دانشآموزان انتقال دهند؛ ضمن اینکه تابستان گذشته گردهمایی سراسری مدیران دارالقرآنها انجام شد و امسال هم در تابستان دور بعدی را برگزار خواهیم کرد.
مسیبزاده با موفق ارزیابی کردن فعالیت دارالقرآنها در راستای تکمیل آموزش رسمی قرآن در مدارس، اظهار داشت: تعداد زیادی از برگزیدگان مسابقات قرآن دانشآموزی در این دارالقرآنها آموزش دیدهاند که آموزشهای تکمیلی بوده یا حداقل آموزشهای آمادهسازی برای شرکت در مسابقات را در دارالقرآنها گذراندهاند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرفیت این مراکز بسیار مناسب است، حافظان زیادی در این سالها در دارالقرآنها پرورش یافتهاند، هرچند از لحاظ مالی دست ما برای حمایت خالی است اما با مدیریت خوب مدیران این مراکز و سطح آموزش و پرورش این مراکز را سرپا نگه داشتهایم.
وی تصریح کرد: در بحث کمبود معلم قرآن اطلاع دقیقی ندارم اما بعید به نظر میرسد ما در کلاس درس کمبود معلم قرآن داشته باشیم و معلمان ما همواره در حال به روز کردن اطلاعات و روشهای جدید آموزش از طریق شرکت در آموزشهای ضمن خدمت هستند.
منبع: فارس